گفت و گوی احسان صفرنواده در برنامه رادیویی اینجا شب نیست
احسان صفرنواده در گفت و گو با برنامه اینجا شب نیست رادیو جوان اظهار داشت: به گزارش بانک جهانی در ۴۰ سال اخیر به صورت میانگین سالانه رشد اقتصادی ۲ درصد را تجربه کردیم ناگفته نماند که در ۱۲ سال رشد اقتصادی منفی را داشته ایم.
پیش بینی هایی وجود دارد که بعد از چند سال رکود، فشار های تحریمی و مشکلات فروش نفت ، سال ۱۴۰۰ برای اقتصاد کشور سال مثبت تر و همراه با رشد اقتصادی خواهد بود.
وی افزود: اقتصاد کشور ما دنیایی از متغیر های غیرپیشبینی را در کنار خود دارد علاوه بر این ویروس کرونا سبب متزلزل تر شدن آن شده است با این وجود زیر ساخت های فناوری اطلاعات به رشد و پیشرفت کسب و کار های متعدد کمک چشمگیری کرده است.
نواده درباره وضعیت انتخاب شغل نسل جدید بیان کرد: نسل جدید به این جمع بندی رسیدهاست که انتظار استخدام در فضای دولتی یا خصوصی مرتبط به رشتهمان به پایان رسیده است. در حال حاضر نکته مهم این است که ما باید بتوانیم روی خودمان سرمایه گذاری کنیم.
اگر در این مبحث ریز شویم به مشکلات ریشه ای میرسیم اینکه چه میزان آموزش عالی کشور به اشتغال جوانان کمک کرده است. آموخته های ما در دانشگاه چقدر ما را به بازار کار نزدیک میکند. برای مثال هنگامی که مهندسی وارد بازار کار شود معتقد است که فضای صنعت تفاوت های جدی با تئوری های دانشگاه دارد.
نواده با اشاره به اینکه یادگیری به سه میم احتیاج دارد گفت: برای یاد گیری سه میم وجود دارد اول معلم، دوم مربی و سوم مرشد است که ما از آن غافل هستیم و خیلی از هم نسلی های ما این مورد را نداشته ایم. ذهنیت های ما با واقعیت های بازار کار جامعه بسیار متفاوت است..
در زمان دانشجویی من و همدانشگاهی هایم به کارخانه فولادی رفتیم و سعی ما بر این بود تا قطعات مشکلدار را به دانشگاه آورده و با پتانسیل های موجود اعم از اساتید، آزمایشگاه و کارگاه ها آن مشکلات را برطرف کنیم و پس از مدتی توانستیم مدعی شویم که تیم ما به صورت جدی در حوزه نوآوری فولاد کار میکند. نواده درباره صنایع خلاق عنوان کرد: کشور ما در صنایع خلاق مزیت رقابتی دارد و در منطقه حرفی برای گفتن داریم چراکه برخی صنایع کشور ما بومی است و در دنیا این صنایع را به نام ما میشناسند بنابراین پتانسیل های صادراتی دارد و جدیدا بخش های دولتی رویکرد مناسبتری نسبت به این فضا دارند.
نواده در پایان تصریح کرد: با وجود اینکه شبکه های اجتماعی در دسترس است اما مخاطب و علاقه او را رصد نمیکنیم. بهترین کاری که افراد فعال در این زمینه میتوانند انجام دهند توجه به محتواسازی برای مخاطبانشان است.