جلسه مشترک فراکسیون توسعه و روابط کشورهای عضو اکو با مراکز فناوری و دانش‌بنیان در دانشگاه علم و صنعت ایران

در این جلسه در 26 خرداد 99 هیات رئیسه فراکسیون اکو جناب آقایان دکتر فدا حسین مالکی، دکتر عباس‌زاده مشکینی و تعداد دیگری از نمایندگان با دکتر محمودی نماینده و سخنگوی موسسه فرهنگی حضور شتاب‌دهنده‌ها حضور داشتند.
در این جلسه دکتر فداحسین مالکی رئیس فراکسیون اکو، به اهمیت معاهده‌های منطقه‌ای به خصوص در زمان تحریم اشاره داشتند، فرهنگ مشترک زمینه‌ای تاریخی جهت حضور فناورانه و تولید و به طبع آن توسعه اقتصاد خواهد شد.

مقام معظم رهبری نسبت به توجه به دیپلماسی اقتصادی و توسعه روابط همسایگان بسیار توجه دارند. مجلس شورای اسلامی به خصوص کمیسیون‌های تخصصی آن باید برنامه منظم در همین راستا داشته باشد. امیدوار هستم در چهار سال آینده فراکسیون اکو و کمیسیون‌های تخصصی مجلس گام موثری در این راستا داشته باشند.

نماینده و سخنگوی موسسه فرهنگی اکو جناب آقای دکتر محمودی ضمن تشکر از فراکسیون اکو به همکاری دوره قبل فرهنگی اکو و ایجاد محور جدیدی در توسعه روابط با کشور‌های همسایه با محوریت مجلس داشتند.
ایشان ضمن تبریک به مجلس جدید رویه مجلس را در همین راستا مهم و ارزشمند دانستند و گفتند آن‌چه که مشخص است جناب آقای دکتر مالکی با توجه به تخصص و تجربه گرانقدرشان در حوزه‌های دیپلماسی و اجرایی ایشان می‌توانند هم حوزه فرهنگی و تجاری و سیاسی را بالا ببرند.
دکتر محمودی در ادامه اشاره‌ای به عدم توجه کمیسیسون‌های تخصصی در دوره گذشته به این حوزه‌های منفعل برده‌است. یقینا معاهده‌های منطقه‌ای مثل معاهده اکو با ده عضو آن بازار بسیار بزرگ جهت رسیدن به منویات مقام معظم رهبری در جهش تولید می‌شود.
جمعیت اعضای این معاهده حدود 500 میلیون نفر جمعیت می‌باشد و تامین نیاز‌های این 500 میلیون چند برابر درآمد نفتی می‌باشد.
جذب دانشجو، ایجاد بازار‌های هنری و تامین فناوری از جمله راهکار‌های سریع در توسعه روابط با کشورهای عضو اکو می‌باشد.
در ادامه جناب آقای سیادتی نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری به اهمیت توجه فضای صادر کردن فناوری و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز فناوری با کشور‌های همسایه باشد که امکان توسعه روابط فناورانه با جذب 5 تا 10 میلیون دلار برای کشور می‌باشد. پیشنهاد هم به مجلس و آقای دکتر مالکی داریم که پیگیر ایجاد نهاد همکاری بین‌المللی و نهاد توسعه فناوری باشد که طبعا نیاز به حمایت فراکسیون و کمیسیون‌های مجلس دارد.
در ادامه جناب آقای دکتر عباس‌زاده عضو کمیسیون امنیت و سخنگوی فراکسیون اکو اشاره به مؤلفه‌ای گوناگون معاهده و روابط با کشورهایی دارد که میتوانند فصل جدیدی در ژئوپولیتیک منطقه‌ای داشته باشد.
ایشان ضمن اشاره به تهاجم فرهنگی و تحریم اقتصادی توسط دشمنان، توجه فراکسیون و کمیسیون امنیت ملی را در تحول و بازنگری به روابط با کشورهای همسایه داشته‌اند.
که با این بازنگری نه فقط موضوعات فرهنگی و اقتصادی و تجاری و سیاسی و امنیتی توسعه پیدا خواهد کرد بلکه می‌توانیم امپریالیسم جهانی را در هم بشکنیم.
مجلس انقلابی و قوی که انتظار مقام معظم رهبری است باید همچون عملکرد نهادهای انقلابی که در داخل و خارج از کشور می‌درخشد، باید الگو سازی کرد و ماهم محکم در همین راستا پشت رهبری ایستاده‌ایم.
باید فکر کنیم چرا نتوانسته‌ایم از پتانسیل معاهده‌های منطقه‌ای از جمله اکو استفاده کنیم.
در این جلسه حجت الاسلام عبدی مقدم نماینده نهاد رهبری در دانشگاه علم وصنعت ایران بیان داشت
باید اعتماد به جوانان داشت و اگر کار را به همین جوانان متخصص بدهیم و همینطور مجلس و دولت هم حمایت کنند و عرصه‌های جدید و فضاهای بین‌المللی را باز نمایند منجر به جذب نخبگان و جلوگیری از فرار نخبگان خواهد شد.
همچنين دکتر ارجمندی معاون فرهنگی دانشگاه نیز به بیان اهداف فرهنگی دانشگاه در این زمینه پرداختند.
در انتها نیز مهندس صفرنواده به توضیحاتی درباره عملکرد شتاب‌دهنده کاریز اعتماد پرداختند.
سپس نمایندگان با ادای احترام به یادمان شهدای دانشگاه از شتاب‌دهنده کاریز اعتماد بازدید نمودند.

مروری برتصاویر نشست:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *